zondag 26 januari 2014

In de voetsporen van Jezus



Een toerist die Israël bezoekt, doet dat meestal voor een weekje. Standaard staan er dan twee bestemmingen op het programma: Tel-Aviv en Jeruzalem, respectievelijk de culturele en politieke hoofdstad van het land. Tijdens ons eerste bezoek aan dit land, in april 2013, was dit niet anders. Maar toen al hoorden we van de ‘locals’ dat het blijkbaar serieus de moeite is om een keer naar het noorden te reizen. Noord-Israël biedt een aantal minder bekende, maar toch zeer interessante attracties zoals havenstad Haifa, de derde grootste stad van het land met als hoogtepunt de prachtige Baha’i tuinen (zie foto), Akko, een oude ommuurde stad die er wonderwel in slaagde om op het einde van de achttiende eeuw Napoleon buiten de stadsmuren te houden (zie foto), maar natuurlijk ook Nazareth. 
De haven van Akko

De Baha'i Gardens in Haifa, met een prachtig uitzicht over de stad

Iedere vrome Christen, of bij uitbreiding iedere Vlaamse jongen/meisje/man/vrouw heeft in de les godsdienst op de lagere school al meegekregen dat er iemand bijzonder in die stad heeft gewoond. Een man die blijkbaar water in wijn deed veranderen, maar ook een zevental stukjes brood en kleine visjes omtoverde in een feestmaal voor een hele meute hongerigen. Waar of niet waar, wij wilden best wel eens gaan kijken hoe het Nazareth anno 2014 nà Christus er precies uitzag. Dat bleek een relatief moderne stad te zijn, naar Midden-Oosterse normen (zie foto). Nadat de bus ons langs de snelweg had gedropt, slenterden we via de hoofdstraat richting hotel, vlakbij de oude stad. Wat meteen opvalt, is het feit dat dit een Arabische stad is: dat hoor je aan de taal, zie je aan de hoofddoeken, en ruik je aan de zoete geur van waterpijp die ons overal tegemoet kwam. “Welcome to Palestine”, zei één van de rondhangende jongeren terwijl hij me met een vurige blik aankeek. Ik knikte beleefd en zei “Thank you”. Blijkbaar woont de Joodse gemeenschap van Nazareth in het naburige “Nazareth Ilit”, wat zoveel als Nieuw-Nazareth betekent. Het zijn dus de Arabische moslims en christenen die in het Nazareth van Jezus Christus de plak zwaaien.



Eenmaal aangekomen bij het hotel bleek dat gesloten te zijn. Binnen was er geen beweging, zelfs geen licht. Even bellen naar het nummer dat ik nog net had genoteerd voor ons vertrek. “Hi sir, no sir, you did not book the Golden Crown Old City Hotel, you booked the Golden Crown Hotel, sir! You have GPS, sir?? Hotel is NOT in city center, sir!” Toegegeven, ik ben soms een verstrooide mens (zowel thuis als op het werk kunnen ze daarover meespreken), maar mij vergissen van hotel, neen. Eenmaal aangekomen in het hotel maakte Muhammad van de receptie al snel duidelijk wat er was gebeurd: alle boekingen van Old City waren simpelweg overgezet naar hen, want die mannen van Old City namen tien dagen verlof. Haha! Geen waarschuwing of niks. Enfin, we lieten het niet aan ons hart komen, dit hotel had een uitgebreid ontbijtbuffet en lag op een rustige heuvel buiten de stad, eens rustig slapen kan deugd doen als je de drukte van Tel-Aviv gewoon bent.

Als er ergens iets heiligs gebeurt, hebben Christenen de neiging er een kerk op te bouwen. Er moet dan ook veel heiligs zijn gebeurd in Nazareth, want de oude stad telt op haar relatief kleine oppervlakte een kerk of dertig. “This is the place where Mary heard that she was going to give birth to a child from God”, “this is the place where Mary went to get water from the spring”, etc. Komt toch wel zeer goed uit voor de lokale middenstand dat daar dan ook zoveel pelgrims op afkomen. Ten slotte is de woonplaats van Jezus tegenwoordig ook bekend om haar goede restaurants: Europese keuken met een Arabische toets. Het moest al van afgelopen zomer zijn geleden dat ik nog eens een biefstuk had gegeten, het heeft gesmaakt!

Op zondag trokken we dan met een tourbusje richting het meer van Galilea (nog zo’n vermeende mirakellocatie) en de Golanhoogten, een regio die Israël eenzijdig geannexeerd heeft na de Yom Kippur-oorlog in 1973, en internationaal niet unaniem erkend wordt als zijnde Israëlisch grondgebied. Er rijden dan ook voortdurend VN-busjes af en aan door die bergdorpjes. Op de top van Mount Bental, één van de hoogste plekken in de regio, werd duidelijk waarom Israël zoveel strategisch belang hecht aan de hoogten: het is de ideale plek om de Arabische buren in de gaten te houden (zie foto). De wind kwam vanuit een noordoostelijke richting, waar amper 60 kilometer verder de dagelijkse ellende zich voortzet in Damascus, Syrië. 



And I kid you not: we konden de artillerie tot bij ons horen knetteren. Het stemde me tot nadenken: waarom kan die miserie daar ook zo lang blijven duren? Amper een kwartier later stonden we in een wijnboerderij de ene na de andere fles van Winery Odem te degusteren: van Shiraz over Cabernet naar een Syrah, om af te sluiten met een dessertwijn of twee. Er werd gulzig geproefd, gegrapt en gelachen, amper een kwartier nadat we daar naar Syrië hadden zitten staren. Terug in de bus, met een fles Syrah in mijn handen, kreeg ik toch wel wat schuldgevoel: hoe kon ik zo snel dat slechte gevoel over Syrië uitschakelen? Ik ben dus eigenlijk exact hetzelfde als al die Tel-Avivi’s, die elke dag hun cappucino’s drinken op zonnige terrasjes met hun Iphone in de hand en dure zonnebril op het hoofd, terwijl amper 60 kilometer verder dat stukje miserie van een Gazastrook ligt.

woensdag 15 januari 2014

Januari in Tel Aviv



Het lijkt ondertussen een eeuwigheid geleden sinds ik iets heb geschreven op die blog van ons. Catherine heeft jullie proberen te entertainen met het relaas van onze geslaagde oudejaarsavond en het rioolavontuur dat we kort daarop mochten beleven. Ikzelf heb iets minder tijd gehad om nog eens verslag uit te brengen, vooral omdat de werkdruk hier begint toe te nemen: afgelopen zondag moest ik verslag uitbrengen bij professor Shomer over mijn werk in Israël, en tussendoor moet ik ook nog af en toe werken aan dat doctoraat van mij. Als het even kan. Toch wil ik jullie een tweetal gebeurtenissen van de voorbije week niet onthouden.

De dood van Ariël Sharon

Moesten jullie niet weten wie die man eigenlijk was, dan kan Inge Vrancken van de VRT jullie verder helpen met een samenvatting van zijn carrière  (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/analyse/140114_analyse_ingevrancken_sharon_standard ). 

Ikzelf moet bij Sharon in de eerste plaats denken aan zijn non-interventie tijdens het bloedbad in Libanon in de jaren tachtig, en zijn provocatief gedrag op de Tempelberg, waardoor vele onschuldige Palestijnen en Israeli’s omkwamen tijdens de tweede Intifada. Neen, mijn beeld van Sharon is niet zo rooskleurig. Anderzijds kan ik ergens wel begrijpen dat hij door veel burgers wordt gezien als een cruciale figuur in de geschiedenis (en het overleven) van de staat Israël. Een held. Al is dat zo’n woord dat bij ons ook te pas en te onpas wordt gebruikt om vaak doodgewone mensen te bejubelen, zonder dat het échte helden zijn. Soit.

Het overlijden van Sharon werd blijkbaar ook uitgebreid in beeld gebracht op de Vlaamse televisie. Best wel grappig eigenlijk om die uitzendingen vanuit Israël mee te bekijken. En vooral de onzin te kunnen doorprikken die tijdens het item over Sharon werd verkocht. Zo stelde correspondente Ankie Rechess dat het nieuws over Sharon in heel Israël als een bom was ingeslagen (pun intended?) en het land toch wel serieus op zijn kop staat. Euh, how about no? In Tel Aviv werd er in ieder geval amper tot geen aandacht besteed aan het overlijden. Bij de dood van Arik Einstein, zanger en acteur wereldberoemd in Israël, werd hij opgebaard op Rabin Square en waren er duizenden mensen die hem een laatste groet gingen brengen.  Voor Sharon kon je hetzelfde gaan doen in Jeruzalem voor de Knesset, het parlementsgebouw, maar volgens onze kennissen hier kwam daar maar twaalf man en een paardenkop op af. There are more people on this street here in Ramat Gan than at Sharon’s coffin”, zei één van hen treffend. 

Het weerzien met een ex-Genkenaar

Iemand die het predicaat held wel degelijk heeft verdiend, maar dat is dan voor mij persoonlijk, is Elyaniv Barda. Moesten jullie niet weten wie die man eigenlijk is, shame on you. Barda is een Israëlische voetballer die zes jaar bij mijn favoriete club heeft gespeeld, en die periode vorig jaar afsloot met 67 goals en 50 assists op de teller, en een kampioenstitel, twee bekers en een Champions League-deelname in de prijzenkast. Bovendien heeft de man min of meer een speech gegeven op mijn bruiloft. In ruil moest ik een wedstrijd van hem gaan bijwonen in Israël. Zondag ging ik dan ook opnieuw richting Bloomfield Stadium, voor een wedstrijd tussen Bnei Yehuda, laatste in de stand, en Hapoel Beer Sheva, de huidige club van Barda. Er was zeer weinig belangstelling voor deze wedstrijd en het niveau lag verschrikkelijk laag, maar het einde van de avond maakte veel goed. Beer Sheva won de wedstrijd met 1-2 dankzij twee goals in blessuretijd. Toen Barda na de wedstrijd zijn supporters ging groeten, wurmde ik me, gewapend met mijn Genk-sjaal, door de massa om even te laten weten dat er ook een Genk-supporter in het stadion zat vanavond. Het koningsblauw van mijn sjaal stak duidelijk af tegen al de rode kledingstukken van de Beer Sheva supporters, want hij kreeg mijn sjaal in de gaten en stak breed glimlachend zijn duim op. Daarna werd ik helaas weggejaagd door de stadionsecurity, die niet konden begrijpen wat ik met een blauwe sjaal te zoeken had in dat stadion. You came all the way from Belgium just to see Barda play?” vroeg één van de Bnei Yehuda-supporters. Ik zweeg en glimlachte.  

woensdag 8 januari 2014

For better or for worse

Dinsdag 7/01/2014


Januari blijkt geen goede maand voor ons te zijn. Vorig jaar is, net in de week dat het ’s nachts -15 °C was, onze verwarmingsketel kapot gegaan. Wetende dat we in een slecht geïsoleerd huis woonden uit de jaren '40, kan je je er wel iets bij voorstellen: hartstikke koud, met ijspegels die binnen hingen.

 Januari 2014 bleek ook iets voor ons in petto te hebben. Zaterdagavond vloeide het water in de douche niet meer goed weg. Kan gebeuren, dus maakten we ons nog geen zorgen. Maar toen wisten we nog niet wat ons te wachten stond. Zondag trok ik het toilet door, en toen kwam er zwart, stinkend modderig water in onze douche naar boven.
Na een uur zakte het water weer, maar bleef er een hele zwarte zandlaag en een overheerlijke geur achter. Gert-Jan belde onmiddellijk het meisje op van wie we het appartement huren: “Okay, I'll send a plumber today or tomorrow”. Yey, daar begint het eerste staaltje Zuiderse mentaliteit al. We probeerden heel de nacht de slaap te vatten in die geur, tevergeefs.

Ondertussen is het al dinsdagavond, en het probleem is er nog steeds. De loodgieter is net geweest, samen met de verhuurster van dit appartement. Gezien het meisje van het appartement dit illegaal aan ons onderverhuurt, moesten we zeggen dat we “gasten” van haar waren. Natuurlijk komt dan de vraag “oh, so your friends? Where did you meet each other”. “On holiday” (en dat is nog niet zo erg gelogen;)). Ondertussen hoorden we de loodgieter en de verhuurster discussiëren terwijl we maar 2 woorden verstonden: groot en toilet: Groot probleem met de toilet. Na een vijftal telefoontjes en heel wat binnen en buiten gestorm kwam het verdict: De poel van de riolering zit te vol en moet helemaal uitgepompt worden. Morgen komt er een vrachtwagen. Zucht, het probleem is nog niet opgelost.
Dus nu zitten we hier, een beetje terug Black & Wild (Ref. hostel zie eerste 2 weken), maar dat klinkt een beetje als de hemel nu. Black: Schimmel tegen de muren en een zwarte vatsige laag in de douche, en zeker Wild: Het is altijd spannend om de wc door te trekken. Gaat de douche overlopen of niet. Daarom roepen we elkaar telkens als we het gaan doen. Om getuige te zijn hoe ons appartement gaat onderlopen met rioolwater. Maar doortrekken doen we alleen voor als het écht nodig is en echt niet anders kan als je begrijpt wat ik bedoel. Maar goed dat we al getrouwd zijn ;-). Gelukkig kunnen we nog altijd naar de openbare toiletten in de shoppingmall tegenover ons appartement. “ Lieveke, ik ben even met de krant naar Dizengoff é
Hopelijk is’t morgen gemaakt, want we hebben al 3 dagen niet kunnen douchen. We kunnen nog altijd op’t strand gaan douchen. Met 19 graden is dat misschien nog te doen? Dan kunnen we meteen zandzakjes maken en meenemen om rond de douche een muurtje te bouwen. Dan bestaat er buiten de Western Wall en the Separation Wall, ook nog een Sewage Wall in Israël :).

Gevonden op straat, een teken?
Woensdag 8/01/2014

Dag 4 zonder douche en functionerende wc. Ze zouden hier zijn tussen 9u en 10u. Het is ondertussen 11:02. Gert-Jan heeft al gebeld naar de verhuurster : "yes, they called me, they're gonna be late". Aa. You know how these people are, they're not straight. (Oh, so they're gay?).
Ze arriveerden uiteindelijk om 12u, maar liefst 2 tot 3 uur te laat. Anderhalf uur hebben ze de put zitten leegpompen, werkmannen liepen met hun modderige schoenen het appartement heen en weer, schreeuwend naar elkaar in onverstaanbaar Hebreeuws, en een overwelmende stinkende afschuwelijke rioolgeur die alle kamers doordringt. Maar het is gedaan en ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik dit laatste deel vers gedoucht en met een doorgetrokken wc heb kunnen neerschrijven.

HA LE LU JA