vrijdag 8 november 2013

Old Jaffa



Ma Sh’lom’cha Belgya??

Ik heb jullie iets op te biechten. Ik zit een beetje met een crush. Misschien is het maar een bevlieging, dat valt af te wachten. Gelukkig voor mijn kersverse echtgenote gaat het niet om één of andere Israëlische vamp met een machinegeweer om de schouder gedragen (zie foto).
Neen, ik heb het over het prachtige havenstadje Jaffa, toeristische trekpleister ten zuiden van Tel Aviv. En ook al hoort Jaffa op administratief en politiek vlak bij onze huidige woonplaats, het is een compleet andere wereld. De smalle straatjes, vlooienmarkt, stenen gebouwen en moskeeën beantwoorden veel meer aan de clichés van het Midden-Oosten dan het trendy en verwesterde Tel Aviv. Yafo, zoals de Israëli’s het uitspreken, heeft ook een veel langere en rijkere geschiedenis dan zijn grote buur. Zo was het voor de oprichting van de staat Israël een belangrijke Palestijnse havenstad. Die Arabische invloed zie je ook vandaag nog terug in het straatbeeld: hier wonen zowel Joodse als Arabische Israëli’s samen, en dat lijkt (naar mijn gevoel) vredig te verlopen.
Jaffa bezoeken is echt een must op je to do-lijstje, moest je Tel Aviv ooit eens bezoeken: er hangt een ontspannen sfeer en de zoete geur van waterpijp, mannen spelen τάβλι op de straathoek, er is verse citroenlimonade te koop voor maar 5 shekels (eindelijk eens iets goedkoop!), en het heeft een a-dem-be-ne-mend uitzicht over de Middellandse Zee en de skyline van Tel Aviv. Bij deze heb ik ook mijn vaste route gevonden om ’s avonds te gaan joggen: ik loop de kustlijn van Tel Aviv volledig af richting zuiden, met zicht op Jaffa by night (zie foto).
Daarna vervolg ik mijn weg door het haventje, langs alle terrasjes en restaurants die – het blijft Tel Aviv – bomvol zitten (no pun intended), om dan terug te keren richting moderne wereld. Het uitzicht dat je dan krijgt is ook niet slecht:
Aan jullie om het zelf eens te komen bekijken!

Shabat Shalom! Goed weekend!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten